In 2014, na de zomervakantie, hebben we al bedacht dat het in 2017 Alaska moest worden. Eerst hebben we zeer globaal bekeken wat de route zou kunnen zijn en een aantal leuke dingen bedacht als excursie.
Vervolgens hebben we een flight-alert ingesteld voor Whitehorse en de camperprijzen bijgehouden. Het was gebleken dat de camperhuur vanuit Whitehorse aanzienlijk goedkoper is dan vanuit Anchorage. Daarna hebben we het een lange tijd laten rusten.
19/9/15 hebben we een informatiemiddag van Travelworld
in Den Bosch bezocht en daar presentaties door vrijwilligers over
verschillende delen van de USA bijgewoond en fotoboeken bekeken. Dit was
erg leuk en de kriebels komen ter plekke weer op, want iemand had ook
een fotoboek van Alaska bij zich.
De
volgende dag hebben we het dan ook meteen weer opgepakt en is Jan in de
route gedoken. We hebben campings bekeken, excursies en informatie over
ferries en beren. Hierom willen we graag zo laat als mogelijk is weg,
als het nog goedkoop is, maar zo vroeg als mogelijk is t.a.v. de
seizoensopening. Even afwachten wat de flexrates doen. We zijn ook bang
voor afgesloten wegen en campings als we nog eerder gaan.
25/9/15
Net een mooi citaat op het forum gelezen: "Als je droomt van een donut,
dan is dat nog geen donut. Als je droomt van reizen, dan reis je al".
(Morek Halter) Helemaal op ons van toepassing. We moeten ons ook maar
eens gaan verdiepen in de reisverslagen van Ingrid en Kalaman op het Alles Amerika forum. Een mooi roadbook maken lijkt ons ook wel wat.
Ondertussen
hebben we bedacht dat 4 weken misschien niet haalbaar is i.v.m. werk,
dus hebben we een route verzonnen voor 3 weken en dan alleen Alaska
i.p.v. Yukon en Alaska. Ook leuk. Nogmaals excursies en campings
bekeken. Als we Yukon niet doen, dan komen we ook niet op de Dempster
Highway, maar de poolcirkel trekt me toch wel aan. Maar ik ben niet voor
1 gat te vangen. Dan gaan we gewoon vanuit Fairbanks een excursie over
de Dalton Hwy doen. Evt. lekke banden zijn dan ook niet ons probleem.
Dat is dan weer een voordeel.
We
hebben alles weer even laten rusten, maar het zit altijd in het
achterhoofd. Reisverslagen, tv-programma's, internet; als het Alaska
heet gaat het jeuken.
April 2016. Op de vakantiebeurs hadden we Manuel van Canadareizen.eu
gesproken, die voorheen bij ons om de hoek woonde. Eens kijken wat hij
in de aanbieding heeft, gewoon voor de leuk. Hmm, 3 weken Alaska &
Yukon. Jan gaat meteen puzzelen en komt tot de conclusie dat het dan
gemiddeld 200 km per dag is. Door de excursiedagen wordt het dan
natuurlijk op andere dagen duidelijk meer, maar het is de moeite waard
om uit te werken. Dat zou betekenen dat we Tombstone niet redden, maar
evt. wel een Truckcamper kunnen huren in Whitehorse. Daar zijn we
eigenlijk voor gevallen, maar die zijn er in Anchorage niet, althans
niet betaalbaar.
Het gaat dus toch weer Whitehorse worden, met een truckcamper.
1/5/16
De eerste prijzen van de camper voor 2017 zijn bekend. Nu wordt het
moeilijk te bepalen wanneer we de knoop doorhakken. Net in ons verslag
van de vorige keer gelezen dat we het ook een jaar van tevoren gedaan
hebben, dus komt het wel heel dichtbij.
De
route is weer aangepast en het zou nu in 3 weken moeten lukken. Het
roadbook wordt ook aangepast, voor zo ver we het nu al hebben. Voorlopig
is het een verzameling van informatie en feiten, maar dat wordt nog wel
uitgewerkt t.z.t.
Mei
2016: Condor valt af i.v.m. maar 1x per week vliegen op Whitehorse en
niet op de juiste dag. We denken nu aan Lufthansa. 1 extra koffer is
megaduur € 400,-, dus denken we stiekem aan Premium Economy. Dat is
behoorlijk uitgebreid bij hun en als je dan toch meer moet betalen, dan
nog maar een beetje erbij en er dan ook echt wat voor terugkrijgen.
We
hebben ook gedacht de route andersom te rijden, maar dat komt niet uit
met de ferries. die gaan dan niet op de goede dag. Het blijft sowieso
een gok, omdat het definitieve schema voor 2017 nog niet bekend is.
Anders moet het over land en dan wordt het een heel lange dag.
11/06/16 We hebben de camper geboekt bij Canadream via camper.nl
(Travelhome). Een TCA (Truckcamper). We hebben de raad van Frank z'n
vader opgevolgd: Maak plannen alsof je het eeuwige leven hebt en leef
alsof je er morgen uit kunt stappen (Bedankt Jan).
We hebben ook een countdown op de telefoon ingesteld. Het zijn nog wel heel veel dagen....
26/6/16
Gebleken is dat we de camper goed geboekt hebben op Flexrate 17. Dat is
€ 70,- per dag. Op dit moment staat hij op flex 28 = € 95,- per dag.
1e
week augustus: Flex 40 = € 125,- per dag, dus € 55,- per dag duurder.
Goed gedaan dus. Inmiddels ( 2017) kun je helaas niet meer op deze
manier je tarief opzoeken, want deze site is alleen nog met een
wachtwoord te benaderen.
19/8/16 Days Inn in Whitehorse geboekt voor de 1e overnachting.
27/8/16
De vlucht is geboekt! Niet via de creditcard, wat in eerste instantie
het plan was, want dan kostte het € 50,- extra. Eerst geld van de spaar-
naar de lopende rekening dus. Het is geworden: Lufthansa
van Amsterdam naar Munchen naar Vancouver naar Whitehorse en terug van
Whitehorse naar Vancouver naar Frankfurt naar Amsterdam. Op de lange
vluchten vliegen we Premium Economy :-)
Volgende
dag een mail van Lufthansa, of we contact op willen nemen. De vluchten
die we geboekt hebben kunnen niet. Je komt aan in Vancouver om 16.00 en
je vertrekt om 14.00. Dat gaat dus niet. Je kunt het wel nog steeds
boeken op hun site. Lekker slordig. Gebeld en alternatieve vlucht van
Vancouver naar Whitehorse gekregen. N.b. Zelfde tijden ander
vluchtnummer.
9/10/16 We gaan helemaal los met plannen voor volgende reizen. We hebben er nu al 4 op de plank liggen.
10/10/16
krijgen we een mail van Lufthansa. De vlucht is gewijzigd. Het lijkt in
eerste instantie alleen dat het de stoelen betreft. Op seatguru
zijn deze stoelen niet te vinden. Via een andere site komen we er
achter dat er geen first class meer is en dat al het andere opschuift.
Refurbished dus. Maar, als je doorklikt in de mail, zie je dat er in de
vluchttijden iets veranderd is. Van 12.20 uur naar 08.50 uur, met nu 5
uur! layover in München. Niet fijn. Bovendien staan er 2 vluchten
vermeld. De andere staat er ook nog. Even denken wat we hiervan vinden.
We hebben nog 14 dagen om evt. te cancellen, maar wat dan wel? Na een
dag was oude vlucht verwijderd. Bestaat ook niet meer. Laten het maar
zo. Door de lange layover denken we er aan om maar toegang tot de
business lounge te kopen. Kost €25 p.p. en een hapje en een drankje op
een vliegveld kosten een vermogen. En daar zitten we rustiger en
comfortabeler.
15/10/16
De voorlopige dienstregeling voor de boot van Valdez naar Whittier
gevonden. Dat levert een probleem op, want die vaart niet op de dag dat
wij er zijn. Alleen op woensdag en vrijdag en wij zijn er op maandag.
Dus toch de route nog eens omgekeerd. Dat gaat beter, want op maandag
kun je wel van Whittier naar Valdez. De definitieve planning komt
waarschijnlijk pas in januari. Dat wordt een aanslag op ons geduld, want
in december zouden we Riley Creek campground in Denali kunnen boeken.
Er
zitten nu wel 3 lange rijdagen in voor we in Whittier zijn. Die hadden
we in eerste instantie opgesplitst, maar of dat nu lukt wordt puzzelen.
21/10/16
Jan had een schema van de ferry verkeerd gelezen, dus nogmaals de boel
omgooien. Dan komen we eerder bij Russian River en dan zijn er
waarschijnlijk nog geen zalmen. Dat is jammer, want beren komen op
zalmen af. Jan had ook gelezen dat bij de populatie van Snowshoe Hares
er een cyclus van 10 jaar in zit. Vorig jaar was die op zijn top, dus
zullen er volgend jaar ook nog best wat zijn lijkt ons. Voordeel hiervan
is dat er een kans(je) is dat we een lynx zien. Die schijnen in
top-hare-jaren regelmatig te zien te zijn.
25/10/16
We hebben bedacht dat het ook wel erg leuk is om de berenexcursie te
verlengen met een overnachting. Een paar opties uitgezocht en er zijn
wel mogelijkheden, die uiteraard duurder zijn dan een dag, maar niet
extreem veel. Silver Salmon Creek Lodge lijkt ons wel wat.
26/10/16 De Milepost
2016 is binnen! Wat een geweldig boekwerk is dat. We hebben weer wat te
doen zullen we maar zeggen. We hadden hem op internet gevonden voor de
helft van de prijs. Toch leuk.
18/11/16
Het definitieve ferry-schema is bekend. Daarmee kunnen we knopen
doorhakken v.w.b. de route. We besluiten eerst bovenlangs te gaan om zo
laat mogelijk bij Russian River aan te komen in de hoop dat er dan al
zalmen zijn gearriveerd. Dus de ferry Whittier-Valdez en Haines-Skagway
geboekt. Door de plannen met de Silver Salmon Creek Lodge zal Homer
komen te vervallen en gaan we niet verder dan Soldotna Jammer van de
Salty Dawg Saloon, maar je kunt niet alles hebben.
27/11/16
Het duurt nog wel lang voordat we gaan, dus hebben we maar weer eens
wat geboekt. We wilden eigenlijk wachten, maar daar zijn we slecht in.
Dus het kayakken, de LuluBelle,
SSCL en de Arctic Circle tour besproken. SSCL kan niet online, dus die
hebben we een mailtje gestuurd. Ze zijn allemaal wel duurder geworden
dan we begroot hadden, maar de dollarkoers heb je niet in de hand.
Ondertussen
hebben we van Travelhome nog steeds geen rekening gekregen voor de
camper. We zien wel. In een eerdere mail zeiden ze dat het goed kwam.
Daar rekenen we dan maar op. Voor het eind van het jaar nog even
checken.
4/12/16
Riley Creek Campground gereserveerd: Loop 9, site 13 met elektriciteit.
De Denali-shuttle gaat als wij er zijn nog niet tot het eindpunt
Kantishna, maar alleen tot Eielson. Vooruit dan maar. Ook een lange zit
van 07.00 - 16.00 uur. Ook gereserveerd.
16/12/16 Vandaag de Eagle Preserve Floattrip in Haines geboekt via Viator.
Dit hebben we bedacht, omdat we anders alleen maar 4 dagen terug
rijden. En vanuit de vorige reizen is dat niet positief bevallen. En de
laatste keer met een show in Las Vegas wel.
22/1/17
De hele dag met het roadbook bezig geweest en met de folders van de
vakantiebeurs van vorige week stiekem nadere plannen voor volgend jaar
gemaakt. Dan een nieuwe camper van de fabriek in Middlebury wegbrengen
via Nashville, Memphis, Texas, New Mexico naar Las Vegas? Wie weet.