Transfer Day, 4 juni

4 juni 2017

We hebben uitgeslapen tot half 7 en alweer is het een prachtige, strakblauwe, zonnige dag. We hebben geen idee wat voor weer het in Anchorage is, maar daar zullen we straks wel achter komen. We ruimen de hut een beetje op en om half 9 is het all set en rijden maar. Het is 54 F (12,2C).

Om 10.00 uur stoppen we bij het Alaskan Veterans Memorial. Het weer is ongelofelijk met 62 F (16,6C) en alweer zicht op Denali. Nu al voor de 4e dag op rij!

In de buurt van Talkeetna rijden verschillende politieauto's ons met zwaailichten en sirene's tegemoet. De auto's voor en achter ons gaan helemaal op de vluchtstrook rijden en vrijwel stilstaan. Zal wel zo horen. Er was ruimte genoeg. Het was een brede, rustige weg.
Bij mile 55 laat de zon ons in de steek. Het wordt geheel bewolkt, wel hoge bewolking en de temperatuur daalt van 64 F (17,7C) naar 59 F (15C).

In Wasilla gaan we naar het Iditarod Headquarters. We zien daar een film over de race en alles wat er omheen gebeurt, we bekijken het kleine museumpje met o.a. trofeeën. We zien de honden, veteranen van de race en je kunt een miniritje maken met de slee voor $ 10,- p.p. Wij hebben in Jasper in de sneeuw een echte tocht gedaan, dus hier gaan we dit niet doen. Er zijn overigens weer weinig muggen.

We gaan weer verder naar Anchorage. Er staat een bord dat er veel aanrijdingen met elanden gebeuren op de highway. Al 322 sinds... dat konden we zo snel niet lezen. Er staan heeeeel veel borden: "pas op voor elanden" langs de weg, maar we hebben geen eland gezien.

Vannacht overnachten we op het Ship Creek  RV park. Dit ligt 15 minuten lopen van Downtown Anchorage. Aan de andere kant is een stuk waar veel zwervers zitten. De camping is eenvoudig, maar we hebben we ongezelligere gehad. Op de deur van het sanitairblok zit een bordje dat er een black bear in het park is gesignaleerd.

Het is maar een klein parkje en maar een klein stukje lopen naar de stad. Daar lopen we heen. Er is vandaag een markt/festival. Het waait stevig. Main Street ziet er wel redelijk gezellig uit. In de fotowinkel vragen we naar de camera, maar die is uitverkocht. We gaan even bij het visitor center naar binnen en eten verderop een reindeer en een Louisiana hot hot dog. Via het marktje lopen we terug naar de camping. Met de auto gaan we naar de Best Buy. Op internet stond dat ze daar nog 1 exemplaar hadden, maar ze kunnen hem niet vinden en het showmodel willen ze niet verkopen. Dan naar de Walmart. Daar hebben ze hem ook niet. We doen daar dan maar gewone boodschappen, maar ze hebben eigenlijk alles alleen maar in grote hoeveelheden. Dan maar naar Fred Meyers. Dat is een betere winkel. De Safeway vinden wij de beste. Bij de kassa staat een enorme kneus. Hij is enorm langzaam en zoekt een voor een uit wat hij gaat afrekenen. Het moet nl. in het tasje passen. We krijgen er de kriebels van. Volgende keer weer Safeway aub.
We tanken voor $ 2,65 en zijn om 19.10 terug op de camping.
Daar staat schuin tegenover ons een enorme truck op bijna een soort van toendrabanden. Het lijkt er wel een uit de Dakarrace. En er zit een Nederlands nummerbord op. Ik ben benieuwd wat voor reis ze maken. We hebben om 19.45 uur de hook up aangesloten en de banden op de duploblokken gezet. De wateraansluiting lekt bij de kraan en bij de camper, dus we vullen alleen. De slang voor de riolering is te kort om erin te laten, dus hebben we alleen gedumpt. Morgen weer dumpen en weer water vullen en dan is het weer opgelost. Hopelijk rijden er vannacht geen treinen, want het spoor ligt ongeveer 20 meter achter ons. Dat hadden we even niet gezien. Het is gelukkig maar voor 1 nacht. Net hoorden we veel getoeter van treinen en kwam er een langs. Dat is dan toch wel serious business. Toch is het ook wel een grappige camping. Alles staat er: een tent, truckcamper (wij), A Class, C Class, busje, vrachtwagen, big rig, caravan en fifth wheel.
Na het eten hebben we bedacht hoe we het morgen gaan aanpakken. We nemen nog een wijntje bij een aflevering van Chicago, een ijsje en gaan dan een dutje doen.