Exit Glacier/mamma moose Day, 8 juni

8 juni 2017

We hebben ons verslapen! We werden pas om 8 uur echt wakker. Toen douchen, ontbijten en de tent opruimen. De föhn van € 7,99 van de Mediamarkt is geweldig.

Om 09.15 uur rijden we bij een bewolkte, maar droge, 53 F (11,6 C) naar de Exit Glacier voor de Ranger talk.Op de parkeerplaats bij het visitor center ruikt het weer zo lekker. Binnen hoor ik dat dit de cottonwood trees zijn. Om 10.00 uur staat ranger David klaar voor de wandeling van 1,5 uur naar de gletsjer.

We zijn met een klein groepje. Onderweg komen we veel bordjes tegen met jaartallen. Deze geven aan dat de gletsjer in dat jaar tot dat punt kwam. Schokkend te zien hoe ongelooflijk veel hij teruggetrokken is sinds 1815, wat het eerste bordje op de weg was. David vertelt ook over bomen. Dat cottonwoods alders (elzen) nodig hebben voor het stikstof. Zonder de elzen groeien ze ook wel, maar een stuk langzamer en worden ze niet zo groot. Hij vertelt ook dat er in Alaska niet of nauwelijks gerecycled wordt. Dit is veel te duur. Alles zou vervoerd moeten worden naar Seattle, omdat er in Alaska geen fabrieken voor zijn. David droeg bearspray bij zich, maar had op die route nog nooit een beer gezien, wel vorige week een eland. Wij zien geen van beide. In het najaar hebben de mannetjes elanden een enorm gewei. Dit stoten ze elk jaar af, maar als het op zijn grootst is, is het een behoorlijke last om te dragen. Vermoed wordt dat dit ook wel hoofdpijn oplevert en dat elanden daarom graag wilgentakken eten. Hierin zit een stof die op aspirine lijkt.
Het laatste stukje naar de gletsjer gaat zonder ranger en de terugweg ook. Je kunt trouwens niet helemaal tot aan de gletsjer lopen. D.w.z. niet tot aan de voet. Er is wel een trail naar boven, maar dat is een flinke, pittige, wandeling. Ook deze kun je met een ranger doen. Onze wandeling was eenvoudig, maar het was wel leuk om wat achtergrond informatie te krijgen.

Om 12 uur rijden we richting Soldotna. Het is inmiddels 58 F (14,4 C) met een klein zonnetje en vanaf de Seward Highway is het 91 mijl. Het eerste stuk, tot de Sterling Hwy hebben we eergisteren ook gereden. Nu valt ons op dat er overal gele paardenbloemen in de berm staan. Die waren er toen nog niet. Alles gaat hier heel snel in het voorjaar, dat blijkt.

In Soldotna gaan we eerst naar Fred Meyer voor de lekkere ontbijt muffins. Het blijkt een enorme winkel te zijn, bijna een warenhuis. We hebben ook een lekker vleesje ingeslagen en 3 glazen gekocht ter vervanging van die, die op de eerste dag al kapot gerammeld waren in de kast.
Wat een heerlijk weer: 66 F (18,8 C). We checken in bij het Klondike RV park, waar we site 24 krijgen. We rijden meteen door naar Natron Air om af te spreken voor de vlucht van morgen naar de Silver Salmon Creek Lodge. Langs het vliegveld loopt een mamma moose met kind. De jonge eland vindt zo'n camper van dichtbij toch wel spannend en weet niet goed welke kant hij op zal gaan. Gelukkig niet de weg op. Bij Natron Air is niemand aanwezig, dus belt Jan ze even. We moeten morgen om half 9 aanwezig zijn.

Op de camping hebben we lekker buiten gezeten met een boek en een biertje. Als het te fris wordt, verhuizen we naar binnen en kijken een aflevering van Chicago. We hebben pasta gekookt en na de afwas de spullen voor morgen klaargelegd.