Culture in Moosetown Day, 5 juni

5 juni 2017

Best goed geslapen. De laatste trein hoorde ik om half 1 en daarna weer om 7 uur. Ze hebben heerlijke douches hier. Het mooie weer is helaas op. Het is zwaar bewolkt en het regent nu een beetje. Het wordt de komende dagen ook zo. Ongeveer 14 C en lichte regen of een bui. Maar elk nadeel hep ze voordeel. Nu het wat donkerder is, slaapt het beter in. De camper is niet goed te verduisteren. Er zijn hier geen muggen, op een verdwaalde na. Even opruimen en dan naar het Alaska Native Heritage Center. Met 52 F (11,11 C) en regen vertrekken we om half 10.

In het ANHC wordt informatie gegeven over de verschillende volkeren, er wordt een demonstratie gegeven van de Jeugd Eskimo Olympics, er wordt gedanst en dat is heel anders dan de zuidelijkere Native Americans doen. Die dansen veel uitbundiger. Deze staan bijna stil. Voornamelijk de vrouwen dansen en dan alleen met de armen. Dit komt omdat ze een groot deel van het jaar binnen zitten en daar is geen plaats voor grote bewegingen. Ze dragen er altijd handschoenen of wanten bij, want vanuit de handpalm komen negatieve krachten en die wil je niet naar de mensen tegenover je sturen.

Als we naar buiten gaan, is het vrijwel droog. Per volk is een authentiek huis gebouwd en daar binnen wordt door een bijbehorende native uitleg gegeven over verschillende zaken.
Inmiddels is het behoorlijk koud geworden. Bij de camper hebben we eerst een dikke trui aan getrokken. Toen zijn we naar Earthquake park gegaan. Daar zouden elanden wonen. Er is een interessante, kleine, openluchttentoonstelling over de aardbeving van 1964, maar geen elanden.

We hebben een stuk gelopen, bijna tot Point Wozorov. Op de terugweg hebben we wel moose droppings gezien, maar geen bijbehorende eland. We gaan verder naar Kincade Park op zoek naar elanden. In een brochure stond dat als je in Anchorage was, you're very likely to see moose. Zal wel. We reden door een woonwijk en daar liep er toch een gewoon over straat. Top!

We vervolgen onze route door leuke wijken. Bij Kincade hebben we een boterham gesmeerd en zijn een klein stukje verder gereden. Er stond verderop een auto stil en ja hoor: mamma moose met kind. We konden niet lang stoppen want er kwam een auto van de roadworks met een meetwieltje eraan aan. Oftewel een auto met zijwieltjes.

De rest van de route van vandaag ging naar Bird Creek Campground. Dit is een mooie camping in het Chugach State Park. Dit was 50 mijl rijden. Het werd steeds mooier weer. De lucht breekt open, de zon gaat schijnen en we zien een prachtige natuur. De Turnagain Arm is een soort fjord in het groot met besneeuwde bergen erom heen. We zijn even gestopt bij Beluga Point, maar we hebben geen walvissen gezien.

Om 16.15 uur waren we op de camping. Het ziet er mooi uit hier. We hebben plaats 6. We maken een kleine wandeling naar het water. Via een creatief paadje gaan we naar beneden waar we illegaal over het spoor stappen. Weer terug zetten we de stoeltjes in de zon (64 F = 17,7 C) en lezen een poosje met een biertje erbij. Alweer een vakantiedag!

's Avonds eten we bij de Turnagain Arm BBQ Pit. We hebben mooi zicht op de Turnagain Arm en eten lekkere ribs; Jan de St. Louis Ribs whole en ik de baby back ribs half. Daarbij krijgen we cole slaw en heerlijke baked beans naar geheim eigen recept. We kunnen het niet allemaal op en krijgen gelukkig een doggy bag. Het is een leuke tent. Op het terras zitten ook mensen. Ook een stel met een kindje van ongeveer een jaar met blote armpjes en beentjes, terwijl paps en mams er lekker een trui bij aangetrokken hadden.
Weer terug kijken we naar de Chicago's met onze bak ijs erbij, die overigens akelig snel leeg gaat.